חיפוש

הציעו לכם לפדות את כספי הפנסיה? אל תעשו את זה

פדיון מוקדם של כספי פנסיה (תגמולים) הוא תהליך בירוקרטי פשוט. הוא גם מסוכן. כדאי לדעת

גם אתם נחשפתם להצעות “למשוך את כספי הפנסיה לפני גיל הפרישה”? מסתבר שפרסומות בנושא זה הפכו להיות נפוצות ברשתות החברתיות, ואנשים “נדלקים” על הרעיון של “כסף ביד מייד”.

אז לפני שנסביר מה הולך פה, נדגיש באופן חד משמעי, עם כמה וכמה סימני קריאה – אל תתפתו להצעות האלה!!! נגיד שוב – אל תתפתו להצעות האלה!!!

מה מסתתר מאחורי הפרסומות המפתות?

בתקופת משבר הקורונה משפחות רבות נקלעו לקשיים כלכליים. חלק יצאו לחל”ת, אחרים נאלצו לעבוד פחות, בעלי עסקים חוו ירידה דרמטית בהכנסות – עבור רבים משבר הקורונה היה כרוך במשבר כלכלי.

במצב כזה קשה לקבל הלוואות, והצורך במזומנים הוביל רבים לחפש מקורות מימון שונים ומשונים. בין השאר צפה האפשרות לפדות כספי חיסכון פנסיוני. גורמים שונים ניצלו את המצב כדי לשווק שירות לפדיון כספי פנסיה.

יש כאן חטא משולש:

  1. ניצול משבר כלכלי של אחרים כדי להרוויח על חשבון מצוקתם.
  2. הטעיה כי בפועל אין צורך בתיווך לשם הפדיון וכל אחד יכול לעשות זאת בעצמו, בלי לשלם על “השירות”. מדובר בתהליך פשוט שנשמך כ-4 ימים בלבד.
  3. מעל הכל – פדיון כספי פנסיה עושה נזק עצום. מי שממליץ לכם על זה עושה לכם נזק גדול.

מה הנזק בפדיון מוקדם של כספי פנסיה?

  1. פגיעה אנושה ביכולת הקיום בגיל הפרישה ע”י הקטנה משמעותית של הקצבה החודשית הצפויה.
  2. פגיעה בכיסוי הביטוחי למקרי מוות ואובדן כושר עבודה.
  3. תשלום של 35% מס על הכספים.
  4. עלות נוספת עבור “השירות”.

כספי הפנסיה נועדו להיות מקור קיום לאחר הפרישה מן העבודה, כאשר מפסיקים להתפרנס אבל ממשיכים לחיות ורוצים לשמור על רמת החיים ועל איכות החיים.
כדי להבטיח שלכל אזרח בישראל יהיה מקור קיום בתקופת הפרישה, המדינה מחייבת בחוק כל אחד ואחת – שכירים ועצמאים – לנהל תוכנית פנסיה שתלווה אותם מהמשכורת הראשונה בחייהם עד מועד הפרישה.

הכספים הנצברים בתוכניות הפנסיה הופכים לנזילים (בצורת קצבה) עם היציאה לגמלאות, ואז נהנים גם משורה של הטבות מס שמעצימות את שווי הכספים.

המנגנון של פדיון מוקדם נועד אך ורק למקרי חירום קיצוניים. כלומר, בירוקרטית האפשרות קיימת, אבל מעשית היא לא אופציה.

מה ההבדל בין כספי התגמולים לבין כספי הפיצויים?

בראייה לטווח ארוך, מדובר בשתי צורות של צבירה. ההבדל המהותי בין שני סוגי הכספים הוא, שכספי פיצויים יכולים להיות נזילים במקרה של פיטורים מהעבודה.

הפרסומות שאתם רואים מדברות על כספי התגמולים, שמיועדים להיות סגורים עד גיל הפרישה. כאמור, ההמלצה – לא לגעת.
לתשומת לבכם! גם במקרה של נזילות כספי פיצויים, במקרה של פיטורים, מומלץ ככל האפשר – לא לגעת.

צריכים כסף מייד? יש עוד אפשרויות!

כן, עלול להיות מצב חירום בו פדיון מוקדם כספי תגמולים הוא המוצא האחרון, אבל ברוב גדול של המקרים תמיד יש עוד אפשרויות. לדוגמא, חסכונות נזילים, חסכונות “אבודים”, הלוואות כנגד חיסכון ועוד.

פנו אלינו לקבלת ייעוץ.