חיפוש

קבלנים חשופים לשינויי מדד תשומות הבנייה

מדד תשומות הבנייה, שמפורסם אחת לחודש, מבטא את יוקר הדיור. עליות חדות במדד יוצרות עול פיננסי ואי ודאות כלכלית. איך להתמודד?

מה אתם יודעים על מדד תשומות הבנייה? למה בכלל חשוב לדעת? האם הוא נוגע רק לרוכשי ובעלי דירות ונכסים, או גם ליזמים ולקבלנים?

השורה התחתונה: מדד תשומות הבנייה הוא אחד הנתונים הכי חשובים והכי משפיעים בכלכלה הישראלית, ובפרט על שווקי הנדל”ן, לא פחות ואולי אף יותר ממדד המחירים לצרכן. הוא חשוב גם לרוכשי דירות וגם לקבלנים במידה שווה.

מי שמתכנן לרכוש דירה צריך לעקוב אחרי מדד תשומות הבנייה, שמבטא את יוקר הדיור ואת המגמות לעתיד. עבור מי שבונה ומשווק דירות המדד הוא חלק מארגז הכלים הפיננסיים לתכנון של פרויקטים והשקעות.

אודות מדד תשומות הבנייה

מדד תשומות הבנייה הוא נתון סטטיסטי שמפורסם ע”י למ”ס (הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) פעם בחודש, ב-15 בכל חודש. הנתון משקלל את השינויים בסל בנייה קבוע, שכולל בין השאר חומרי בנייה, מוצרי בנייה, ציוד, שכר עבודה וכד’. בדיוק כמו שמדד המחירים לצרכן משקלל את השינויים בסל צריכה ממוצע של משפחה (ירקות, פירות, הלבשה וכד’).

לתשומת לבכם! מדד המחירים לצרכן כולל גם את מחירי הדיור, שמושפעים ממדד תשומות הבנייה. כלומר, שני המדדים הם כלים שלובים.

ויקיפדיה: מדד תשומות הבנייה

ההשפעות העיקריות של מדד תשומות הבנייה

תשלומים לרכישת דירה במסגרת חוזה צמודים למדד תשומות הבנייה. כלומר, מי שרכש דירה חשוף לשינויי המדד עד התשלום האחרון לקבלן. זמן ממוצע של בניית דירה בישראל הוא כשנתיים וחצי. הפער בין המיר הראשוני עד למועד התשלום האחרון עלול להגיע למאות אלפי שקלים.
כיום, בעקבות שינויי חקיקה ותקנות הגנה, ההצמדה של תשלומי הדירות היא חלקית בלבד.

גם יזמים וקבלנים שיש להם חוזי ביצוע הצמודים למדד התשומות חשופים לשינויי המדד. כך גם קבלני ביצוע שאינם מוגנים מפני השינויים באמצעות חוזים צמודים.

במילים אחרות, שינויים במדד תשומות הבנייה מטילים עול פיננסי כבד על משפחות ועל קבלנים ויוצרים אי ודאות.

אחת ההצעות המובילות למיתון אפקט המדד על מחירי הדירות הוא פיתוח ביטוח מדד תשומות, אך זה עדיין בשלב תיאורטי.
נכון לעכשיו, הדרך היחידה להקטין את השפעתו של מדד תשומות הבנייה היא תכנון פיננסי זהיר וניהול מבוקר.

פתרונות ביטוח דינאמיים לקבלנים

אחת ההשפעות הקשות של עליית מדד תשומות הבנייה היא עליית מחירי ביטוח קבלנים. זוהי תופעה עולמית, אגב.

הפתרון הוא תכנון דינאמי של ההגנה הביטוחית לאורך הפרויקט, להבטחת כיסוי רלוונטי מיטבי בעלות מינימלית בכל שלבי הפרויקט. גם זה חלק מזהירות פיננסית.

אנחנו לשירותכם עם כל הפתרונות לקבלנים.

ביטוח קבלנים בהתאמה אישית
הניסיון עושה את ההבדל

צרו קשר לתיאום שיחה עם המומחים שלנו