חיפוש
פתרונות לעסקים

ניהול הסדרים פנסיוניים – האתגר של המעסיקים

האחריות התפעולית הכבדה המוטלת על מעסיקים בכל הקשור לתוכניות הפנסיה של העובדים מחייבת פתרון כולל. קוראים לזה ניהול הסדרים פנסיוניים

החוק בישראל מחייב כל אזרח להפריש חלק מהכנסתו לחיסכון פנסיוני שיעמוד לרשותו בהגיעו לגיל הפרישה. חוק ‘פנסיה חובה’ חל גם על שכירים וגם על עצמאים.

קיימים הבדלים רבים בין התקנות והתקרות לגבי שכירים ועצמאיים, אך ההבדל החשוב ביותר הוא שבכל הקשור לחיסכון הפנסיוני של שכירים בישראל, האחריות מוטלת על המעסיק.
מדובר באחריות כמעט מלאה: גם לקיומה של תוכנית פנסיה לכל עובד, גם להפרשות החודשיות עבור כל עובד, וגם לדיווח למנהלי התוכניות עבור כל עובד. הבחירה של התוכנית היא באחריות העובד, אם כי גם בעניין זה יש למעסיק מחויבויות. למשל, כאשר עובד לא בחר תוכנית מסוימת.

נושא החיסכון הפנסיוני של העובדים הוא נטל משמעותי על המעסיקים. הוא מעמיס על הנהלת החשבונות, על התפעול, על מערכות המידע, ויוצר פוטנציאל גדול לחיכוך פנים ארגוני. שלא לדבר על כך שמדובר בהוצאה. אמנם קיים פיתוי נדיב בתמורה בדמות הטבות מס, אך עדיין – האחריות עולה כסף.

לפתחו של המעסיק ניצבים כמה אתגרים

  • לעמוד בדרישות החוק בכל הקשור לתפעול החיסכון הפנסיוני עבור עובדיו.
  • לנהל את החיסכון הפנסיוני עבור העובדים ביעילות תפעולית ותקציבית
  • להבטיח שביעות רצון של העובדים בכל הקשור לחיסכון הפנסיוני שלהם

האתגר הקשה ביותר הוא, ככל הנראה, האתגר השלישי. כדי להתמודד בהצלחה עם שני האתגרים הראשונים יש כלים טובים – כלי מידע וכלים ניהוליים מתקדמים, שמאפשרים לארגון לטפל בכל העניינים הטכניים והחשבונאיים בצורה איכותית, חלקה ומהירה, ללא הפרעה לתפקוד העסקי והמקצועי של העסק, ובדרך כלל גם בעלות סבירה ומוקפדת.

הפתרון: ניהול הסדרים פנסיוניים

כאמור, בכל מה שקשור לשביעות הרצון והשקט הנפשי של העובדים הדברים קצת יותר מורכבים:

  • כל עובד רשאי לבחור את תוכנית הפנסיה לפי שיקולו הבלעדי ואף להחליף תוכניות מעת לעת
  • כל עובד רשאי לבחור ולהחליף מסלולים בתוכנית הפנסיה שלו
  • למעסיק אסור לכוון או להמליץ, ודאי לא לכפות, תוכנית כלשהי על העובדים

בנוסף לכל אלה, המחוקק יוצר אבחנה ברורה בין ייעוץ פנסיוני, שחייב להיות אובייקטיבי, ללא זיקה לחברה או תוכנית כלשהי, לבין שיווק פנסיוני, שחייב להיות מקצועי אך יכול להיות עם זיקה מסחרית.
במילים אחרות, מעסיק שרוצה לספק לעובדים שירותי ניהול הסדרים פנסיוניים צריך להפריד בין הייעוץ לבין השיווק, תוך הקפדה על חופש הבחירה של העובדים. לא פשוט.

השורה התחתונה היא שמעסיקים זקוקים לסיוע מקצועי שוטף בענייני הפנסיה של העובדים. מן הסתם, ככל שהעסק גדול יותר ומבוזר יותר, הטיפול והניהול של ההסדרים הפנסיוניים של העובדים מורכב יותר.

אנחנו כאן לשירותכם: