חיפוש

מתי מתחילים את הפנסיה? הסבירו עכשיו לילדים

אם יש לכם ילדים בוגרים שעומדים להשתלב במעגל העבודה ולהתחיל קריירה, כדאי לתת להם לקרוא את הדברים האלה, ולשלוח אותם אלינו

מתי מתחילים לחשוב פנסיה? התשובה האינסטינקטיבית של מרבית האנשים תהיה “לקראת גיל 60”. רבים אחרים יענו “אחרי גיל 50”.
שתי התשובות מכוונות למועד בו אדם מתחיל לחשוב על תקופת הפנסיה. אבל בפועל כולנו מתחילים לחושב פנסיה מייד עם המשכורת הראשונה. כלומר, בגיל צעיר.

אז אם יש לכם ילדים שאוטוטו משתחררים מהצבא ורוצים לעבוד כדי לחסוך לטיול הגדול, כאלה שתיכף מסיימים תואר ופוצחים בקריירה, כדאי שתתנו להם לקרוא את הדברים הבאים, או שתסבירו להם על כך בארוחה המשפחתית הקרובה.

הפנסיה מתחילה במשכורת הראשונה

עפ”י החוק, כל אדם בישראל הנכנס למעגל העבודה, לא חשוב באיזה גיל, חייב להצטרף לתוכנית חיסכון פנסיוני ולהפקיד בה מדי חודש בחודשו סכומים הקבועים בחוק. לכל אחד שמצטרף למעגל העבודה ומתחיל לקבל שכר, יש תקופה של חצי שנה ממועד המשכורת הראשונה כדי לבחור לאיזו תוכנית פנסיה ברצונו להצטרף. במידה ולא נבחרה תוכנית המעסיק רשאי לבחור עבורו את אחת מתוכניות ברירת המחדל הקיימות בשוק. עצמאי נדרש לדאוג לעצמו.
מעסיקים שלא יבצעו את ההפקדות עבור עובדיהם צפויים לקנסות כבדים. כך גם עצמאים שלא יבצעו את ההפקדות עבור עצמם.
חוק פנסיה חובה חל על כולם, שכירים ועצמאים כאחד.

הפקדות של שכירים לתוכנית פנסיה מחושבות לפי השכר החודשי העדכני שלהם, ואילו של עצמאים מחושבות לפי השכר הממוצע במשק. בשני המקרים מדובר בשיעורי מינימום אותם יש להפקיד, כאשר לכל אחד – שכיר או עצמאי – יש אפשרות לחסוך יותר – עד תקרה הקבועה בחוק.
מעסיקים רשאים להוסיף עבור עובדיהם גם הפקות מטעמם, ובכך לתת לעובד הטבה משמעותית לעתיד.
כל הכספים מזכים בהטבות מס חשובות, שמגדילות למעשה את הסכומים העומדים לרשות החוסכים בפועל.
הכספים יעמדו לרשות החוסכים עם יציאה ממעגל העבודה – נשים בגיל 62 וגברים בגיל 67, בצורת קצבה חודשית.

החיסכון הפנסיוני בתוספת קצבאות הביטוח הלאומי, הם אמצעי הקיום הבסיסי, ובמרבית המקרים היחיד, בתקופת הפנסיה, כאשר בפועל אין הכנסות.
עבור מרבית האנשים זהו הכנס הגדול ביותר, יחד עם הדירה, שעומד לרשותם. לאורך שנות העבודה, מהמשכורת הראשונה ועד האחרונה, מצטברים בחיסכון סכומים נכבדים, שצריכים להספיק לתקופה ממושכת. תוחלת החיים הממוצעת בישראל היא 82.5 שנים.

חיסכון פנסיוני אינו עניין של “שגר ושכח”. הוא דורש מעקב שוטף והתאמות לשינויים בחיים, כגון הקמת משפחה, שינוי מקום עבודה, עלייה בשכר ועוד.

כל חוסך צריך ליווי מקצועי לאורך כל הדרך. בשביל זה אנחנו כאן עם הידע, הניסיון, הייעוץ והפתרונות.